В средата на следващата седмица, на 16 ноември, в България ще пристигне шведска делегация, която ще огледа авиобазите "Граф Игнатиево" и "Безмер". Това беше потвърдено от служебния министър на отбраната Димитър Стоянов пред парламентарната комисия по отбрана по-рано тази седмица.
Посрещането на чуждата делегация изглежда като следваща стъпка към закупуването на "Грипен" като т.н. "заместващ" изтребител. От няколко години президентът Румен Радев и назначените от него служебни правителства полагат усилия България да придобие именно шведския самолет.
Стоянов каза, че Министерството в момента очаква оферта от Франция за френски изтребители "Мираж", тъй като вече е имало преговори в София. Освен това, той се надява на отговор от Израел за употребявани Ф-16.
Служебният министър отрича, че София е изпратила само едно искане за официална оферта - до Швеция за "Грипен", както Свободна Европа вече писа. В сряда той представи кореспонденцията на министерствоти с въпроси за "заместващ" изтребител до всички държави на парламентарната комисия по отбрана с която смята, че е доказал това. "Свободна Европа" получи достъп до всички документи и от тях става ясно, че искане за обвързваща оферта е изпратено единствено до Швеция. Във всички останали писма се съдържа само първоначално искане за информация.
Обяснението за купуването на "Грипен" е че българските ВВС ще имат нужда за опазване на въздушното пространство (еър полисинг) от междинни машини до пристигането на купените от САЩ Ф-16 блок 70, който закъсняват и трябва да дойдат през 2025. България разчита на съветски МиГ-20, от които са в изправност единици, а поддържането им е невъзможно, заради войната на Русия срещу Украйна.
Не всички военни експерти са съгласни с мотивите за купуването на "Грипен", а дори и парламентът веднага да одобри сделката, до идването и усвояването им, също ще минат години.
Писмото е само едно
За напредването на преговорите със Швеция се разбра от отговор на министъра на външните работи Николай Милков на парламентарно питане на депутата от ГЕРБ Христо Гаджев от 31 октомври. Гаджев пита колко запитвания за т. нар. обвързващи оферти за придобиване на "междинен" боен самолет за ВВС са изпратени по дипломатически път. В отговора на Милков се казва, че писмото е само едно и в него Стоянов иска оферта за 10 броя изтребители Jas 39 Gripen C/D, които да бъдат произведени и доставени две години след подписване на договор за покупка. Стоянов пита и дали има възможност сделката да е на лизинг.
„Манипулативно“ представяне на фактите
Стоянов в сряда нарече публикациите за купуване на "Грипен" „манипулативно“ представяне на фактите и изреди всички изпратени от него и предшественика му Драгомир Заков писма. Стоянов каза за пореден път, че "писмата, които са изпратени до Швеция минават през Външно единствено и само, защото шведската страна няма посолство в България". На останалите страни, каза Стоянов, са предоставени на военните аташета. Той нарече писмото си от октомври до Швеция благодарствено и каза, че е изпратил същото и до Франция, след посещението на делегациите.
Неточности във версията на Стоянов
Предоставените от Стоянов документи на депутатите, с които "Свободна Европа" показват, че не само писмото до Швеция е изпратено през МВнР , а и писмото до Израел. В изпратените от него писма, както и в тези на Заков се иска само информация за възможността за предоставяне на 8-12 изтребителя за 12-18 месеца, но не и "обвързваща оферта". "Благодарствено писмо" до Франция няма в документите предоставени от Стоянов на депутатите.
"Носим съвместно дежурство по еър полисинг, а не вместо"
Стоянов каза пред депутатите, че във всички документи пише, че със страните НАТО "носим съвместно дежурство по еър полисинг, а не вместо". За това, той смята, че не може да се разчита само на партньорите да изпълняват тази задача и е необходим "заместващ самолет". Той показа пред депутатите и времеви график, според който България ще има пълни способности да опазва въздушното пространство с F-16 години след получаване нa изтребителите. Президентът Румен Радев, който беше пилот на МиГ-29 и командир на ВВС, на 6 октомври в Прага каза, че периодът в който България няма да може да изпълнява тези си задължения “няма да е за година или две, а ще е поне до 2030 г.”.
В същото време практиката и сроковете в другите държави на НАТО са различна. Нидерландия получава първия си F-35 на 31 октомври 2019 година, две години по-късно декларира оперативна готовност на ескадрила, а през пролетта на тази година година участва в мисия за еър полисинг на България.
Според същата графика показана на депутатите от Стоянов излиза, че "заместващия изтребител" трябва да дойде още през следващата година и веднага да замести МиГ-29, който вече трябва да е приземен. В същото време според шведската оферта за която съобщи корпорацията СААБ, за доставката на самолетите и обучението на пилотите ще са необходими 2 години.
Ако бъде избран "Мираж" също ще е необходимо време за обучени на пилоти и обслужваш персонал.