Бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов е спрял проекта за строеж на автомагистрала „Струма“ в Кресненското дефиле в последните си дни на поста. По думите му това се налага, защото Европейската комисия (ЕК) очаква да се направят нова оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) и нова Оценка за съвместимост с екологичната мрежа „Натура 2000“ на целия участък.
Според Сандов трябва да се изготвят тези две оценки, за да се спазят изискванията на европейското и българското законодателство и да не се загубят европейски средства.
Бившият екоминистър казва, че на 27 юли е получил писмо от Европейската комисия, в което ясно се казва, че трябва да се направят нови оценки. От ЕК се ангажират да „наблюдават отблизо всички действия по проекта и ще гарантират съответствието с екологичното законодателство, като вземат нужните мерки в тази посока, ако е нужно“, казва още Сандов. Той съобщи за решението си в профила си във Фейсбук.
„Взимайки предвид писмото на ЕК, на 1 август спрях 2 процедури за строителство на части от Лот 3.2 на АМ “Струма” към АПИ. И двете реално влизат в нарушение на европейските изисквания, защото водят до липса на нов ОВОС и ОС и предопределят изпълнението на алтернативата, одобрена през 2017 година“, казва Сандов.
Той пояснява още, че „неспирането им би довело до пряко нарушаване на европейските директиви и на условията на ЕК и до последващи мерки от страна на ЕК спрямо България“.
Бившият екоминистър казва още, че решението му няма да доведе до това България да трябва да връща пари на Брюксел заради неизпълнение на проекта по построяването на магистрала „Струма“.
Бившият вицепремиер по еврофондовете в кабинета на Бойко Борисов от ГЕРБ Томислав Дончев обаче критикува решението на Сандов. Според него така проекта се връща 4-5 години назад и може да се наложи България да връща вече инвестирани европейски средства. Сандов отрича това да е вярно.
Решението на Сандов за спиране на строежите в Кресненското дефиле идва на 1 август – само ден преди той да сдаде властта на служебния министър Росица Карамфилова-Благова. Тя може да отмени този акт. Решението би могло и да бъде оспорвано в съда, пише БНР.
Завършването на магистрала „Струма“ е в застой от години, защото неправителствени организации, обединени в коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“ казват, че ако магистралата минава през Кресненския пролом, това ще навреди значително на растителността, животните и реката в района. Те предлагат алтернативен вариант за маршрут, който да не минава през дефилето.
Завършването на магистралата е важно за целия Европейски съюз, защото по този път минава целият внос от Гърция на запад. Брюксел предоставя на България европейски средства, за да го завърши, но изисква да се спазят условията на ЕК, че няма да навреди на околната среда.