Голямата дъщеря на Магдалена Абаджиева за последно е била на училище присъствено в началото на учебната година, и то за няколко седмици. Тя е осми клас, а от шести клас учи предимно онлайн. Сега тя може да отиде почти навсякъде, защото има зелен сертификат – на ресторант, на кино, в мол, ако е с придружител. Но не може да отиде на училище.
„Трета година онлайн вече е нетърпимо. Не може повече нещата да продължават така“, казва Магдалена Абаджиева.
„Има деца на мои приятели, които в момента са 12 клас. Те са били само две години в гимназията със своите съученици - в 10, 11 и 12 клас те са извън училище.“
Майката на две деца обръща внимание на факта, че все още няма яснота кога учениците на възрастта на дъщеря ѝ изобщо ще могат да се върнат в клас. По-малките ученици вече имат възможност да ходят на училище, ако се тестват. За учениците от 5 до 12 клас обаче такава възможност няма, защото няма достатъчно тестове.
Това предизвика спор между образователния министър Николай Денков, което твърди, че не са получени достатъчно тестове, за да се върнат учениците в клас, и министъра на здравеопазването Стойчо Кацаров, според когото здравните власти са поръчали достатъчно тестове.
Децата са най-лесната мишена, която да бъде прибрана, скрита и по този начин да бъде успокоено обществото.Магдалена Абаджиева
Според родителите и децата, които прекараха почти целия първи учебен срок вкъщи, обаче, институциите е трябвало да имат план много по-рано, за да не се стига изобщо до толкова продължително затваряне на училищата. Нещо повече, те изтъкват, че спирането на присъственото обучение на децата вместо последна мярка за ограничаване на разпространението на COVID-19, винаги е една от първите.
„Щом имаме покачване на заболелите, децата са най-лесната мишена, която да бъде прибрана, скрита и по този начин да бъде успокоено обществото“, коментира Магдалена Абаджиева.
„Това все повече прилича на насилствено поведение срещу тази най-крехка, най-млада и най-много имаща нужда от грижи и защита част от нашето общество.“
Магдалена и нейните две деца
Магдалена Абаджиева е майка на две деца. За разлика от сина ѝ, който е в четвърти клас, дъщеря ѝ, която е в осми, е ходила присъствено на училище по-малко, отколкото онлайн през последните години.
Дъщеря ми беше в музикално училище и изучаваше струнен инструмент дистанционно. Загуби всякакво желание да свири.Магдалена Абаджиева
„Дъщеря ми е в тежко положение. Тя беше в музикално училище и изучаваше струнен инструмент дистанционно. Загуби всякакво желание да свири“, казва майката в телефонно интервю пред Свободна Европа. Тя добавя, че детето е сложило очила откакто учи пред компютъра и има здравословни проблеми.
От тази година дъщеря ѝ е в ново училище и е прекарала с новите си съученици само няколко седмици. Тя учи в езикова гимназия и сега е поставена в ситуацията да трябва да усвои нов език изцяло онлайн. Ще ходи на езикови курсове, които може да посещава, защото има зелен сертификат, но не може да се върне в училище.
„Това, от което аз съм се страхувала, вече е факт. Моите деца, особено дъщеря ми е с тежка депресия. Тя се чувства в безизходица, наистина изоставена“, добавя Абаджиева.
„Когато дъщеря ми разбра, че и тази година ще бъде затворена, тя плака четири часа, без въобще аз да мога да я успокоя. И тя не е била единственото дете в тази ситуация. Някой мисли ли какво преживяват? Някой иска ли да поговори с тях?“
Ралица и нейните три деца
Ралица Вачкова е майка на три деца – дъщеря в детската градина и двама синове – в шести и в девети клас. Тя казва, че за двамата ученици дистанционното обучение е тежко.
В началото това беше нещо ново, до някаква степен интересно. Сега нещата вече не стоят по този начин.Ралица Вачкова
Големият ѝ син е онлайн от седми клас, когато е трябвало да се готви за кандидатстване в гимназия. След това е започнал да учи в езикова гимназия нов за него език.
„В началото това [онлайн обучението] беше нещо ново, до някаква степен интересно. Сега нещата вече не стоят по този начин. Мотивацията му за учене рязко падна“, казва Ралица Вачкова.
„Под една или друга форма това важи и за по-малкото ми дете.“
Учениците от горните класове прекараха почти две години извън класните стаи.
Почти две години вече
Присъственото обучение беше спряно след началото на пандемията през март 2020 г., а повечето по-големи ученици така и не се върнаха в клас до края на учебната година. Голяма част от следващата учебна година също беше онлайн за учениците след 4 клас.
Тази учебна година започна присъствено, но още след средата на октомври в областите с много случаи на COVID-19 беше преминато на онлайн обучение.
Съгласно актуалните правила присъственото обучение за всички ученици спира в общините със заболеваемост над 500 на 100 000 души на двуседмична база. Това е т.нар. тъмночервена зона. В общините със заболеваемост между 250 и 500 на 100 000 на 14-дневна база могат да учат половината класове като се редуват. При заболеваемост под 250 на 100 000 души децата могат да се върнат в клас.
Заболеваемостта обаче е висока в цялата страна още от началото на учебната година.
В началото на ноември властите предложиха вариант децата да се върнат на училище присъствено, но само при условие, че бъдат тествани два пъти седмично. Така учениците от 1 до 4 клас, чиито родители дадоха съгласие децата им да бъдат тествани, се върнаха в клас след 8 ноември.
Защо?
По-големите ученици обаче още не могат да се върнат в клас, защото няма достатъчно тестове.
Министерството на образованието и Министерството на здравеопазването влязоха в публичен спор по този въпрос. Здравният министър Стойчо Кацаров каза на брифинг на 26 ноември, че на образователното министерство към този момент са били предоставени 1 милион теста и предстои в рамките на ден да бъдат предоставени още толкова.
Само ден по-късно образователният министър Николай Денков каза пред Дарик радио, че от обещаните 1 милион теста са предоставени 168 000 и че в складовете има тестове, които ще стигнат за учениците до 4 клас до 10 декември.
Според министъра на образованието Николай Денков за учениците от 1 до 12 клас трябват над 1,2 милиона теста седмично.
В отговор на въпрос на Свободна Европа здравното министерство уточни, че до 29 ноември на образователното министерство са предадени 1 358 300 теста за учениците и че на 30 ноември ще бъдат доставени още 650 000 теста. Ведомството заяви, че има обществени поръчки за още 2,4 милиона теста, които ще бъдат доставени до една седмица след сключването на договори с производителите. Това още не е станало.
Всеки път когато се пораждаше в обществото очакване за някакви мерки от страна на държавата, бяха затваряни първо децата.Магдалена Абаджиева
„Всеки път когато се пораждаше в обществото очакване за някакви мерки от страна на държавата, бяха затваряни първо децата“, коментира Магдалена Абаджиева.
„Всичко беше оставено да се развива със собствената си скорост. Министър Кацаров обясняваше как няма нужда от мерки, как нещата са под контрол. И един ден, в рамките на няколко часа, те затвориха децата, при положение, че бяха дали ясни обещания, че децата ще бъдат последните.“
От миналата седмица по-големите ученици, които имат зелени сертификати, също могат да се върнат в клас, но само ако поне половината от децата в паралелката отговарят на това условие. Според образователния министър в момента 5% от учениците в гимназията са преболедували COVID-19, а други 7% са ваксинирани.
Магдалена Абаджиева каза пред Свободна Европа, че в класа на дъщеря ѝ половината деца имат зелен сертификат, но въпреки това до момента не са се върнали за присъствено обучение.
Според образователното министерство от понеделник в София над 3000 деца от 5 до 12 клас ходят на училище присъствено. Те си плащат тестовете сами и почти всички са от частни училища. Това е много малка част от всички ученици.
"Беше пропуснато ценно време"
Родителите на децата, които все още не могат да се върнат в училище и изобщо не знаят кога ще стане това, обаче, поставят въпроса защо учебната година е започнала без план как да се действа при повишена заболеваемост.
„Беше пропуснато много ценно време и не беше проявена смелост и твърдост от страна на управляващите. И винаги си намират оправдание – родителите нямало да бъдат съгласни, имало много против тестовете, обществото не било узряло“, казва Магдалена Абаджиева. „Това въобще не е сериозно.“
Тя смята, че тестването е добър вариант за достъп до присъствено обучение, защото осигурява филтър на входа на училището и определено ниво на безопасност. Но според нея най-малкото, което властите са можели да направят, е да направят поръчки за тестове предварително, а не когато децата вече са си били вкъщи повече от месец.
Ралица Вачкова също смята, че мерките на институциите са отдавна закъснели.
„Ако ние обявяваме, че приоритет ни е децата да ходят на училище в безопасна среда, осигуряването на безопасна среда означава те да бъдат тествани. Точка. Това трябваше да направят Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието още миналата година“, казва тя.