Връзки за достъпност

Извънредни новини

Акулина, Вяра и Анастасия, които помагат на децата да се научат да четат


Акулина Арикова, Анастасия Новикова и Вяра Михайлова
Акулина Арикова, Анастасия Новикова и Вяра Михайлова

Децата да се научат да четат в първи клас – такава е идеята на българската образователна система. Обаче това невинаги се случва. А после на децата им е все по-трудно да наваксат и накрая могат дори да отпаднат от училище.

След дълго обмисляне как да им помогнат, Акулина Арикова, Вяра Михайлова и Анастасия Новикова заедно с илюстраторката Еслица Попова създават специален буквар, който да им помогне да се научат да четат. Той е предназначен за деца, чийто майчин език не е български, и може да е полезен за всички ученици, на които им е трудно да усвоят четенето.

„Нашият буквар е разработен като допълнителен материал за децата, които в първи клас не са успели да се ограмотят и имат нужда от допълнителна подкрепа във втори и трети клас“, казва Вяра Михайлова – езиковед и специалист по ранно двуезично развитие при деца.

Вяра Михайлова и Анастасия Новикова са специалисти, които разработват методики и обучават учители да работят с деца, чийто майчин език е различен от този, на който се обучават. И двете са завършили Хайделбергския университет в Германия и имат опит в работата с деца с чужд майчин език, които учат на немски. Когато се връщат в България, те искат да пренесат опита си и тук.

„Голяма част от учителите споделят, че децата с майчин език, различен от българския, имат затруднения с четенето и след първи клас. Не овладяват достатъчно добре техниката не четенето и тези проблеми се задълбочават и им пречат да продължат да се развиват“, казва Вяра Михайлова пред Свободна Европа.

Букварите за редовните часове работят за много от децата, но не са достатъчни, ако те имат затруднения.
Вяра Михайлова

„Направихме проучване на наличните материали, буквари, с които децата се ограмотяват в училище в редовните учебни часове в първи клас, и видяхме, че те работят за много от децата, но не са достатъчни, ако те имат различен майчин език или имат затруднения“, добавя тя.

Затова те започват да разработват допълнителни материали и методика на работа с такива деца.

Впоследствие заедно с логопеда Акулина Арикова създават буквар, който да служи като помагало при работа с деца, на които им е трудно да се научат да четат.

Имаше нужда да надградим, да създадем помощни материали, които да бъдат по-интересни за децата.
Акулина Арикова

„Имаше нужда да надградим, да създадем помощни материали, които а бъдат малко по-различни и по-интересни за децата, които са в затруднение“, казва Акулина Арикова, която е родена в Молдова в общността на бесарабските българи и е учила логопедия в България.

„Направихме го така, както ние самите бихме искали да се научим да четем. Да бъде интересно, да има нещо, което да искаш да разбереш. Ние говорим за четене с разбиране, но за да има четене с разбиране, трябва да има нещо, което искаш да узнаеш“, казва Анастасия Новикова, която е от Украйна, а сега живее в България.

Създаденият от тях буквар се казва „Четем с Ася и Явор“ и всички текстове в него са обвързани в една история, която разказва за две деца, които навлизат в света на книгите.

Във всеки урок се случва нещо, всички упражнения са свързани с тази история.
Анастасия Новикова

„Във всеки урок се случва нещо, всички упражнения са свързани с тази история. Това ни помага да въведем лексика, за да разбират децата какво четат и да ги подготвим за четене на текст“, казва Новикова.

„Четейки буквара, ние пътуваме по целия свят и по този начин те научават различни неща за света. Това е една история за едни деца, които преживяват различни неща, и на децата им е интересно и искат да четат“, добавя Арикова.

Помагалото се различава от букварите, използвани в редовните часове, с подредбата на буквите, с това, че съдържа повече упражнения за сричкуване, което е важен етап от усвояването на техниката на четене, както и с илюстрациите, които помагат на учениците да поставят лексиката в контекст.

Авторките казват, че основната им цел е била да направят така, че на децата да им е интересно и да са мотивирани да четат.

„Те имат нужда от мотивация, която да им покаже, че те могат да четат. Защото след като дълго време са се мъчили да се научат да четат, в един момент се отказват и после не искат. Казват „Не, не, това не го мога и не искам да го правя“, казва още Акулина Арикова.

Първите отзиви от учителите, които са започнали да работят от тази учебна година с помагалото, са положителни, казват авторките. „Отзивите са положителни, което много ни радва. Учителите казват, че на децата им е интересно и искат да четат“, казва Анастасия Новикова.

Важна роля за създаването на буквара има и художничката Еслица Попова, която илюстрира помагалото.

Еслица Попова
Еслица Попова
Аз се учех от децата в процеса на работа, надявам се и те да научат нещо от нашия буквар.
Еслица Попова

„Смятам, че е важно децата от самото начало да виждат естетически издържани неща и затова ми се струваше важно да работя с педагозите, за да се опитаме да направим нещо, което би ги научило от ранни години и на естетика“, казва тя. „Аз се учех от децата в процеса на работа, надявам се и те да научат нещо от нашия буквар.“

Букварът е издаден с помощта на фондация „Заедно в час“. Първият тираж от 5000 ученически буквара и 1500 книги за учители вече е изчерпан, но материалите са достъпни и онлайн. Първите хартиени буквари са изпратени на около 300 училища и няколко стотин индивидуални родители, експерти и детски градини. Онлайн варианта е изтеглен около 1400 пъти.

XS
SM
MD
LG