Част от строителството на недовършената магистрала „Хемус“ е извършено без никакви строителни книжа и строителните фирми, изпълнили тези дейности, се крият. В тази връзка има данни за съставени „десетки документи с невярно съдържание“.
Това обяви служебният вицепремиер и вътрешен министър Бойко Рашков на съвместна пресконференция с регионалната си колега Виолета Комитова и директора на Националната агенция по приходите (НАП) Румен Спецов в петък.
През последните два дни МВР и данъчните проведоха акции в държавното дружество „Автомагистрали“ и Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), които имат два договора за строежа на „Хемус“, сключени по т.нар. процедура „инхаус“ – директно възлагане на държавна фирма без обявяване на обществена поръчка.
По закон тези договори не позволяват наемане на частни подизпълнители, но Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) вече неведнъж обяви, че всъщност „Автомагистрали“ е наемало техника заедно с персонал от частни фирми.
Доизграждащата се в момента магистрала „Хемус“ е разделена на общо 9 участъка, от които само за първите 3 има издадени строителни разрешения. Те са дълги общо 51 км и трябва да бъдат довършени до 2024 г. За останалите лотове няма издадени разрешения, заяви Комитова.
И се оказва в един момент всъщност на място, че някой е подарил на държавата едно строителство за около 50 млн. лв.Влади Калинов
Ръководителят на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) Влади Калинов добави, че строителство е извършено още на 4 и 5 участък, но то е незаконно и към момента държавата няма представа коя фирма го е изпълнила. По този въпрос от „Автомагистрали“ са заявили пред ДНСК, че официално възлагане за строителство няма, защото няма разрешение за строеж.
„И се оказва в един момент всъщност на място, че някой е подарил на държавата едно строителство за около 50 млн. лв. В момента не иска да дойде и да си каже кой е, за да си получи тези пари, ако това е възможно въобще. Това е ситуацията на лот 4 и 5“, обясни Калинов.
Зам.-директорът на Главна дирекция „Национална полиция“ в МВР Атанас Илков обобщи, че за участъците от 4 до 9 нито има издадени строителни разрешителни, нито са започнали процедурите по отчуждаване на частни земи, през които би трябвало да мине магистралата. Въпреки това държавата вече е превела авансово стотици милиони за тяхното изграждане: за лот 4 – 77 млн. лв., за лот 5 – 91 млн. лв., за лот 6 – 101 млн. лв., за лотове 7, 8 и 9 – 92 млн. лв.
„За първи път може би в историята на България имаме национален обект, който се изгражда – магистрала „Хемус“, и изграждането на части от този национален обект е с неизвестен извършител“, коментира Рашков с обобщението, че досега проверката на МВР е събрала „множеств данни за нарушения на закона“.
Тя започнала по сигнал на МРРБ, въпреки че в Националната следствена служба (НСлС) вече има образувано досъдебно производство във връзка със строежа на магистралата. Рашков обаче предположи, че разследването в следствието няма да завърши с конкретен резултат:
„Тъй като в подобни проверки и разследвания трябва да бъдат засегнати интересите на някои бивши властимащи – затова няма да завърши. Нашата прокуратура няма афинитет към разследвания, които засягат предишните управляващи, още повече – бившия министър-председател. Затова започнахме самостоятелно разследване.“
Строителни книжа са съставяни в един по-късен период, което само по себе си подсказва, че много от документацията е антедатирана.Бойко Рашков
Вътрешният министър каза, че събраните досега данни „сочат, че са съставяни десетки документи с невярно съдържание“, защото „строителни книжа са съставяни в един по-късен период, което само по себе си подсказва, че много от документацията е антедатирана“. Според него „има основание да се мисли и налице ли е присвоително престъпление“.
По думите му проверката е установила, че на фирма от Бургас директно са възложени дейности по озеленяване на стойност 10 млн. лв., въпреки че става въпрос за участък, който изобщо не е започнат.
„На магистралата – цветя и рози. [...] Там дали не става дума за една съзнателно сключена неизгодна сделка, защото се оказва от една проста справка, че ако декарът струва, да кажем, по 300-400 лв. озеленяване около магистралата, тези пари, които са отпуснати на тази фирма без поръчка, цената е завишена 10 пъти.“
Рашков декларира, че до 10 дни МВР ще оповести по-конкретни данни както за фирмите, извършвали строителни дейности на магистрала „Хемус“, така и за данните за евентуални престъпления, които са установени. Резултатите от проверката ще бъдат предадени на прокуратурата.
„Трябва да е ясно, че сме изправени пред една пирамида, която строи магистрала на зелено“, обобщи Рашков и допълни: „Липсват каквито и да е строителни книжа. Нито един български гражданин не може да сложи две тухли някъде без да има разрешение за строеж. Пита се в задачата – кой позволи да се строи магистрала без строителни книжа?“
Вътрешният министър добави още, че подчинените му са установили, че част от фирмите, извършвали незаконни строитени дейности по трасето на „Хемус“, са изпращали работници и тежка техника на протеста на пътните строители миналата седмица в София.
Накарая той предположи, че целта на авансовите плащания за участъци, по които все още не се строи нищо, е „най-вероятно да се отклоняват предварително суми, които по-късно не биха могли да бъдат отклонени“ и с тях да се купуват гласове на изборите.