Ако отворим един от договорите за автомагистрала "Хемус", ще видим следното: една фирма е взела 84 млн. лева, за да построи нещо, за което няма разрешителни, а неустойката, която би платила, ако не свърши работата, е 100 хил. лева.
Свободна Европа разполага с договора.
В началото на юни Сметната палата публикува одит на "Автомагистрали", в който беше констатирано, че близо 4 млрд. лв. са похарчени от държавното дружество без провеждане на конкурси и без наличен ресурс.
Законът позволява на „Автомагистрали“ да получават поръчки от държавата по т.нар. ин хауз процедура (in house), което означава възлагане без обществена поръчка или конкурс. В тези случаи обаче дружеството няма право да използва подизпълнители.
Но пък има други вратички, като сключване на договори за доставки на материали и изделия. По този начин на практика държавното предприятие превъзлага договорите на когото и както реши ръководството.
Клаузите в договорите за доставки са такива, че след подписването им изпълнителите се събуждат милионери.
Ето какво откриваме в един от договорите, свързан с изграждането на магистрала „Хемус“.
Малко дребни за аванс
През 2020 г. изпълнителният директор на „Автомагистрали“ Стоян Беличев е подписал договор за доставка на материали и изделия с фирма „Водно строителство-Благоевград“ АД. Договорът е за близо 98 млн. лв. и е сред най-големите, сключени за изграждането на "Хемус".
За тези пари изпълнителят поема ангажимент да доставя „материали и изделия“ за участък 5 от автомагистрала „Хемус“. Материалите трябва да се доставят "до 5 дни след получаването на заявката от страна на възложителя".
Договорът с „Водно строителство – Благоевград“ е подписан в края на май 2020 г. и е за срок от 53 месеца. Това означава, че изтича към края на 2024 г.
Изграждането на участък 5 от магистралата все още не е започнало, защото няма строително разрешение. Това явно не е било пречка към декември 2020 г. фирмата да получи авансово 84 млн. лв. или близо 86 на сто от общата сума по договора.
Възниква въпросът: какво и къде е доставено за тези пари.
Човекът взе парите
"За отсечката има изготвен подробен устройствен план и разширен идеен проект, но няма проведени отчуждителни процедури. До започване на строителството ще се стигне след една, две или три години, след като бъдат извършени необходимите процедури", каза по повод изграждането на Лот 5 служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
Това означава, че когато строителството на този участък започне в някакъв бъдещ момент, има голяма вероятност договорът вече да е изтекъл или пък фирмата да не е в състояние да го изпълнява.
Междувременно обаче прави впечатление клаузата за неустойка в договора. В него е записано, че „в случай, че някоя от страните се откаже от изпълнение на договора, тя дължи на изправната страна неустойка в размер на 100 хил. лв.“
При тези параметри - 84 млн. лв., преведени авансово, липса на разрешение за строеж и 100 хил. лв. неустойка, остава неясно каква би била мотивацията на фирмата да изпълни ангажиментите си по договора.
"Предварително са дадени едни пари, които са слабо обезпечени. Предприет е огромен риск това нещо да не се случи, като се вижда каква е проектната готовност на цялото трасе и затова ние ще се стараем да продължим да работим с фирмите, които са взели авансите да си изпълнят договорите докрай", каза в петък Комитова.
По информация на Свободна Европа договорите за строителството на "Хемус" са били типови и като гаранция при неизпълнението им е записвана сумата от 100 хил. лв.
Близо 600 млн. лв. са парите, преведени предварително за още 8 договора за строителство на "Хемус" за участъци, за които все още няма разрешение за строеж. В това число е и сумата от близо 3 млн. лв. за доставка на "дървесни видове и храсти".
"Там няма нито една малка стъпка към проекти. Има едни предварителни идейни проекти, които все още не са Подробен устройствен план", каза в петък Комитова.
Бившият вече директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев каза, че няма "юридическата възможност да коментира", защото има образувана проверка от прокуратурата.
Беличев беше сменен от трети опит в петък, когато съдът позволи вписване на ново ръководство на държавното дружество.
Кой стои зад фирмата
Предишното име на фирмата „Водно строителство – Благоевград“ е „Водстрой“. Собственик е Виктор Велев. Той е и управител на „Грома Холд“, новото име на "Агромах".
Дружеството също има договор за близо 115 млн. лв. с „Автомагистрали“, по който вече е получило авансово към 100 млн. лв. за отсечка от участък 7, за която също няма разрешение за строеж.
Името на "Агромах" нашумя през 2016 г. Тогава прокуратурата обвини дружеството, че е ощетило бюджета с 14 млн. лв. Базата на "Агромах" в Благоевград беше претърсена и според разпространената тогава информация, служителка на фирмата е опитала да изнесе 1 млн. лв. в сак. От компанията отрекоха обвиненията на прокуратурата.
Свободна Европа изпрати въпроси до "Водно строителство - Благоевград", но до този момент няма отговори.