Връзки за достъпност

Извънредни новини

Цигуларката Албена Данаилова, за която свиренето е израз на пълна свобода


Албена Данаилова, концертмайстор на Виенската филхармония
Албена Данаилова, концертмайстор на Виенската филхармония

Тя е първата жена концертмайстор, записала името си в близо 180-годишната история на Виенската филхармония. Наричат я “първа дама” на тази консервативна институция.

В сряда, 29 юни цигуларката Албена Данаилова има концерт в софийската зала “България”. Изпълнението е част от Европейския музикален фестивал. Той събира Данаилова на една сцена с оркестъра на Класик ФМ под диригентството на Григор Паликаров.

“Програмата е пъстра. По предложение на оркестъра ще изпълня творби от Й. С. Бах, Сарасате и Крайслер. Бих нарекла пиесите, които сме подготвили, „летни“, леки и приятни за слушане”, каза Данаилова в интервю за БНР.

Само че зад всяко леко и приятно за слушане произведение, което Данаилова изпълнява, се крият години неуморен труд.

“Започнах 4-5-годишна, както повечето мои връстници в България, но чак на 13-14 разбрах, че именно свиренето е това, което ми дава максимална свобода. Тогава усетих, че мога да свиря и, както се казва, да правя каквото си искам с цигулката. Цената на тази свобода е много труд и усилия, но според мен, без да овладееш правилата, без целеустременост, не можеш да я постигнеш”, разказа Данаилова.

Тя е родена в София в семейство на цигуларя Боян Данаилов и пианистката Виолета Попова. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ при Нели Желева и проф. Дора Иванова.

През 2001 завършва Висшето училище за музика и театър в Рощок, Германия при проф. Петру Мунтеану и продължава образованието си в майсторските класове на Ида Хендел, Херман Креберс и др. През същата година е назначена на поста втори цигулар в Баварския държавен оркестър, където през 2003 става първи цигулар, а през 2006 – концертмайстор. През сезона 2003/2004 свири и в Лондонския филхармоничен оркестър.

“(Тогава) избрах да се върна в Мюнхен. Мисля, че за хората, които се занимават с нашето изкуство, най-привлекателни са Германия и Австрия, там се прави най-много за класическата музика", казва тя.

В едно специализирано издание един ден е видяла съобщение, че е свободна и същата позиция (на концертмайстор), но във Виенската филхармония.

"Бях около 30-те си години", казва тя и определя възрастта като подходяща за сериозна професионална крачка. "Казах си, че трябва да опитам, защото такова място може да се освободи чак след 20 години, например, а тогава вероятно не бих се интересувала… Спечелих конкурса, целият оркестър ме поздрави, след това имах два месеца, за да се преместя във Виена и започнах работа. Така и до днес – работа и пак работа”, разказа още Данаилова.

Данаилова е едва шестата или седмата жена приета в оркестъра.

“По принцип, съгласието в оркестъра да се приемат жени, датира още от 90-те години на миналия век, но може би този факт по-бавно се е популяризирал. Там нещата се променят по-бавно някак”, каза Данаилова.

И все пак промяната се случва. В наши дни в състава участват 19 жени, което според Данаилова би било “немислимо” преди 10 години.

От 2019 година Данаилова е и професор по цигулка във Виенския държавен университет. Свири редовно в България, Германия, Израел и САЩ.

“Обичам да се завръщам в България, да свиря тук. Това събужда много спомени от времето, когато още не бях поела по широкия свят. За мен България е „у дома“, но всеки път усещането е, че се променяме – и аз, и моето „у дома”', казва Данаилова.
XS
SM
MD
LG