Преди близо две години институциите във Варна научават за авария на канализационна тръба, която минава през Варненското езеро. Докато новината стигне до жителите на града цели девет месеца по-късно, милиони кубични метри фекални води вече са в езерото.
Повече от година по-късно тръбата беше подменена и мръсната вода спря да се излива в езерото, поне временно. Тогава тръбопроводът обаче не беше закопан под дъното на Варненското езеро, какъвто беше планът. През следващите месеци последваха нови аварии и нови ремонти. В това време още боклуци оцветяваха водата в кафяво.
Сега Община Варна има намерение да прави нов ремонт – четвърти поред. Това стана ясно от съобщение за инвестиционен проект, публикуван на сайта на местната управа, за който първо съобщи „Дневник“.
За разлика от предишните ремонти обаче този не е заради повреда в тръбата, твърди Община Варна. Според отговори на институцията на въпроси на Свободна Европа целта на този ремонт е тръбата, която сега е положена по временно трасе по дъното на Варненското езеро, да бъде закопана под дъното на езерото, където трябваше да бъде още от изграждането си през 2011 г.
Защо това не беше направено по-рано и ще се озове ли най-после тръбата там, където трябваше да е преди години? Отговорите са в следващите редове.
Четвърти ремонт
Според публикуваните на сайта на местната власт документи, Община Варна планира да възложи обществена поръчка за ремонт на тръбопровода, който преди две години се скъса и замърси Варненското езеро с милиони кубични метри фекални води.
Процедурата в момента е на етап пазарни консултации. Това значи, че местната управа събира предложения от потенциални изпълнители и иска да определи каква би била цената на този ремонт.
Според документите бъдещият изпълнител ще трябва да прокопае траншея, да достави и монтира тръбите и да направи насип върху тях. Целта е тръбата да бъде преместена на дълбочина 22 метра под морското равнище или 3 метра под дъното на Варненското езеро.
Точно на такава дълбочина е трябвало да бъде положена тръбата при изграждането си през 2011 г. Това е посочено в официалните документи по проекта, финансиран със средства по европейската програма ИСПА и национално съфинансиране.
При направени огледи със сонар след аварията от 2019 г. обаче беше установено, че участъци от тръбата всъщност се намират върху дъното и затова са открити за външни въздействия. Този факт е сочен като основна причина за аварията, довела до замърсяването на Варненското езеро.
Защо пак ремонт
През май 2020 г., десет месеца след като местните власти за пръв път са научили за аварията, започна ремонт на скъсаната тръба. Този ремонт беше възложен без конкурс на „Хидрострой“ АД, с която Община Варна има рамково споразумение за строителство и ремонт на пътища, паркове и техническа инфраструктура. Фирмата избра за подизпълнител „Хидроремонт-ИГ“.
Стойността на проекта беше малко над 1 милион лева без ДДС, а срокът за изпълнение – три месеца, без обаче да се броят „дните с неблагоприятни метеорологични условия и невъзможност за работа в района на фарватера заради корабния трафик“. Местните власти задаваха по-амбициозни срокове в публичните си изказвания. Кметът на Варна Иван Портних спомена срок до 45 дни.
В крайна сметка обаче ремонтът се забави. Община Варна посочи като причина за това удълбочаването на плавателните трасета във Варненското езеро, извършвано от държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Срокът за завършването на удълбочаването е 700 дни от датата на започването на дейностите – 2 юли 2020 г.
Тогава зам.-кмета на Варна Христо Иванов каза пред БНР, че след приключване на удъбочаването на Варненското езеро в района, в който ще се полага новата тръба за отпадни води, ремонтът ще може да продължи, като фирмата изпълнител ще трябва да доизкопае траншеята и да положи новата тръба. По думите му това трябваше да стане до ноември.
През септември обаче Община Варна съобщи, че повредената тръба е подменена. Новата тръба не беше положена в изкопа, който беше подготвян три месеца, а на 25-30 метра от него и на дъното на езерото, а не под дъното, като причината беше именно удълбочаването на езерото. Тогава Общината съобщи, че след като удълбочаването в района на фарватера приключи, траншеята ще бъде прокопана и тръбата ще бъде преместена в нея.
Това обаче до момента не се случило. Като причина Община Варна посочи, че по дъното на езерото е установен „нехарактерен геоложки строеж“.
Това според институцията е наложило извършване на допълнителни геоложки проучвания до декември 2020 г. и разработване на новия инвестиционен проект, който сега е публикуван на сайта ѝ. Според общината сега ще се търси подходяща технология и оборудване за изкопаване на траншеята, в която да бъде положена тръбата.
И сега за ремонтът ще бъдат похарчени още пари на данъкоплатците в допълнение към над 1 млн. лева, дадени за предишния ремонт.
Междувременно по тръбата, положена през септември, се появиха пукнатини. На 29 януари тази година Общината съобщи, че е започнал нов ремонт. Ремонтът беше завършен през февруари. Няколко дни по-късно местната администрация съобщи, че е получила информация за други „проблемни участъци“. Според писмените отговори на зам.-кмета на Варна Христо Иванов на въпроси на Свободна Европа, ремонтите са продължили от 15 януари до 26 март тази година.
Мръсната вода
Община Варна твърди, че в момента отпадните води минават по тръбата и достигат до пречиствателната станция при с. Тополи.
Между лятото на 2019 г., когато е установена аварията, и септември 2020 г., когато тръбопроводът беше положен по временно трасе, отпадните води на кварталите „Аспарухово“ и „Галата“ са се изливали направо във Варненското езеро. Това се е случвало и при повредите през януари.
През тръбата преминават по 8,3 хил. куб. м отпадни води на ден. За целия период, през който тръбата е била подменена, това значи над 3 млн. куб. м фекални води.
Така се стигна до замърсяване, за което експерти казаха, че е унищожително за екосистемата в езерото. Институциите, заети с опазване на качеството на водите, отказаха да направят връзка между масовото измиране на риба през май 2020 г. и изливането на фекални води, но независими експерти смятат, че такава връзка има.