Възможно е самолет да бъде приземен принудително заради конкретен пътник, каза в интервю за Свободна Европа генералният директор на "Ръководство въздушно движение"(РВД) Георги Пеев.
По думите му "ако дадени служби, които по обясними причини имат повече информация от РВД и са част от това споразумение [Air Policing] и дадат указания това да се случи, ние просто ще го изпълним".
Air Policing е международно споразумение, което позволява използването в мирно време на самолети-изтребители с цел осигуряване неприкосновеността на определено въздушно пространство
-Карта на движението на отвлечения самолет показва, че той е излетял от Атина и по права линия се катери нагоре, към Вилнюс. В един момент пресича въздушното пространство на Беларус и непосредствено преди границата с Литва прави един рязък завой и отива към Минск. Каква е информацията по този случай, с която разполагате вие?
- Ние нямаме по-различна налична информация от тази, която имат всички медии, всички държави, която е публична. Както е видно от картата, самолетът първо е преминал през нашата територия, но той е бил обслужван нормално, без никакви проблеми, така че информацията, с която разполагаме ние, е тази, с която разполага обществото и всички институции по веригата.
- Това, което е известно е, че в един момент пилотите на самолета получават информация, че трябва да кацнат на най-близкото летище, защото има заплаха за бомба. Как трябва да действа пилотът в тази ситуация?
- Механизмите на действие в такава ситуация са подобни в цяла Европа и в цял свят и те ясно са разписани. Винаги има национално законодателство, което е свързано със суверенитета и безопасността във въздушното пространство, включително и в България.
Има подписани споразумения за т. нар. "air policing" между съответното РВД и военновъздушните сили на съответната страна. Когато е задействан този механизъм, ръководителят на полети известява командира на въздухоплавателното средство, че трябва да кацне на най-близкото летище. И съответно, ако командирът не се подчини на това указание на ръководителя на полети, тогава се активира това споразумение и военновъздушните сили посредством изтребители принуждават пилота да кацне на летището, което държавата изисква.
Никъде не е казано, че самолетът трябва да кацне на най-близкото летище. Самолетът трябва да кацне на това летище, на което държавата, в чието въздушно пространство се случва дадената ситуация, е указала на ръководителя на полети, че трябва да информира екипажа.
Възможно е това да не е най-близкото летище, а да е на друго летище, където има специализирани служби, в зависимост от указанията на правоимащите органи.
-В кои случаи може да се случи така, че на един пилот от гражданската авиация, да му „помаха“ пилот на изтребител и да го принуди да се приземи?
-Случаите са много и разнородни, но ще ви дам пример. Когато имаме нарушаване на въздушното пространство на дадена държава. Т.е., ако ние като ръководители на полети наблюдаваме, че самолет, за който нямаме информация, ще навлезе в нашето въздушно пространство без да знаем неговите намерения, ние сме длъжни първо да уточним със съседите дали те имат информация от там, откъдето идва самолетът.
И ако те нямат или пък той не се подчинява на техните указания, ние сме длъжни да задействаме споразумението за Air Policing и да вдигнем изтребителите. Така че да сме сигурни, че той няма някакви злонамерени намерения. Така например трябва да защитаваме нашите инфраструктурни обекти като АЕЦ-Козлодуй и др. Има ясно разписани правила кога и защо трябва да бъде задействана процедурата. Ние нямаме информация защо тя е задействана в Беларус.
-Възможно ли е да се докаже, че сигналът за бомба е бил фалшив?
-Абсолютно. Това е т.нар. Чикагска конвенция, на която се гради цялото гражданско въздухоплаване в света. Винаги в такава ситуация се прави разследване и едно обективно разследване показва ясно защо е активирана системата и какво се е случило. Нормално е да има санкции, защото при едно активиране на системата се изразходва много сериозен ресурс. Първо имаме стресова ситуация, второ – много и разнородни служби участват в активирането на тази система.
-Възможно ли е да се свали самолет заради това, че на борда на самолета се намира лице, което се издирва или срещу което има разследване?
-Всичко е въпрос на национално, а в България и на европейско законодателство. Ако дадени служби, които по обясними причини имат повече информация от РВД и са част от това споразумение и дадат указания това да се случи, ние просто ще го изпълним.
-ЕС наложи санкции на Беларус. По какъв начин тези ограничения ще се отразят на въздушния трафик?
-Беларус не е страна, която има интензивен трафик и тя не е фактор в гъстотата на въздушното движение. Наложените санкции не би трябвало да се отразят сериозно на трафика в Европа, включително и над България. Може би трафик, който традиционно лети от северна посока може да мине през нас, но ние сме подготвени да го поемем, тъй като той не е кой знае колко като брой самолети.