Съвременното дигитално общество създава неограничени възможности за общуване, достъп до информация и професионална реализация за тези, които са свикнали всекидневно да ползват интернет. За по-неопитните и възрастни хора обаче онлайн пространството може да създава и рискове, свързани с фалшиви новини и дори измами.
Затова Кристина Христова решава миналата година да разработи програма за медийна грамотност на възрастните хора. Целта ѝ е да обучи представители на библиотеки, читалища, пенсионерски клубове, местни администрации и неправителствени организации, които след това на свой ред да проведат обучения по темата за хора на над 65-годишна възраст. Сред първите записали се има и учители.
Кристина Христова е председател на Коалиция за медийна грамотност и е съучредител на българския клон на Асоциация на европейските журналисти (АЕЖ). Тя завършва международни отношения в България, а след това политическа социология и политически науки във Франция. До 2008 г. работи в „Икономедия“ като редактор и проектен ръководител на европейски проекти. През 2010 г. заедно с няколко колеги основават АЕЖ – България, която председателства до 2016 г.
След това Христова поема управлението на бившия Център за култура и дебат „Червената къща“ в София, където през 2017 г. няколко образователни и журналистически организации създават Коалиция за медийна грамотност. През миналата година в партньорство със свои румънски и молдовски колеги тя разработва въпросната програма, насочена към възрастните хора.
Първата стъпка е да бъдат обучени ментори. Това обучение е разделено на четири части и ще се проведе на 18, 21, 25 и 28 януари. Интересът за него е толкова голям, че организаторите от Коалицията за медийна грамотност вече са спрели да регистрират желаещи и планират още дати за обучение през март и април. След заниманията през януари Христова планира общо три обучения за ментори и три – за възрастни хора. Програмата е насочена предимно за хора в провинцията.
„Почти никога не се е работило с възрастните хора за включването им в обществения живот по друг начин, освен като се говори за пенсионните, социалните и здравните им проблеми. Всъщност те са изключени от дигиталното общество“, казва Кристина пред Свободна Европа.
По думите ѝ възрастните хора обикновено са силно ангажирани политически и затова са „много лесно уязвими от всякакви конспиративни теории и пропаганда – за разлика от децата, които не се интересуват толкова от политически теми“. По тази причина основен акцент в предстоящите обучения ще бъде „различаване на т.нар. тролове, на пропаганда и конспирация, както и на фалшиви профили на хора, които могат да злоупотребят с тях финансово“. Според Христова хората, които тепърва се запознават със социалните мрежи са изложени на сериозен риск от измами.
Инициативите на Коалицията за медийна грамотност обаче включват и учениците. През февруари предстои кампания сред училищата, за които вече са подготвени готови програми и материали. Кристина Христова подчертава, че всяко училище, което проявява интерес, много лесно ще може да се включи в Дните на медийната грамотност 2021.