„Запознах се със случая, видях документите за този ритон. Той е от регистрираната колекция на музея”, казва Кирил Христосков, директор на фондация „Тракия” с музей „Васил Божков”.
Става дума за ритона, който Васил Божков е купил миналата година от Лондон и за който във вторник разпространи новината, че му го предлагат отново за продажба. Тоест иззетият от прокуратурата експонат от неговия музей по някакъв начин е изнесен и се е появил сред търговци на Запад, казва колекционерът. В момента Божков се укрива от Дубай, а България поиска екстрадирането му по 11 обвинения.
За един и същи ритон ли става дума
Засега няма доказателства, че ритонът от колекцията е същият, който се предлага за продажба. И Христосков очаква въпросът да се изясни от експертите, иззели експонати от колекцията на музея, за да е 100 процента сигурен дали става дума за един и същи предмет.
До момента от Националния исторически музей (НИМ) не показват ритона, а директорката доц. Бони Петрунова единствено заявява, че всичко, което е донесено от офисите на фондация „Тракия”, е в музея и нищо не е изнасяно. Но колекционери, патили си от проверки и обиски от следствените органи, поставят под съмнение дали всичко иззето от Божков действително е внесено в НИМ.
Христосков е отстранен от местоработата си в музея от следствените органи още в края на февруари тази година. Продължава да е негов директор, но и той, и колегите му са без заплати от четири месеца и никой не е напуснал, с изключение на един фотограф. Според Христосков до неговото отстраняване от местоработата му към края на февруари регистрираната колекция на фондацията е била запечатана там, в помещенията с херметически витрини и нужните условия и климатизация. Какво е станало след това, той не знае.
Той намира за странно, че в протокола за изземане на ритона е написано, че той е бил покрит с прах.
Той намира за странно, че в протокола за изземане на ритона е написано, че той е бил покрит с прах. „Той е бил във витрина, както и останалите, и няма начин да има прах. Ако ли по някаква причина е бил в лабораторията на музея, там също няма как да е покрит с прах”, обясни Христосков.
Откъде самият Божков е купил ритона
Христосков обясни още, че този предмет е купен миналата година с фактура от Лондон и според закона от 2011 година не подлежи на идентификация от Министерство на културата, защото е внесен в страната с произход от друга държава и е придружен с документ за произхода и за способа на придобиване. „Такъв е законът и в Гърция, такъв е и във Великобритания, и в Русия, и другаде”, казва Христосков. Според него при това положение няма законови основания да го изземат.
Yacob’s Gallery в Лондон, откъдето е купен ритонът, както е видно от фактурата, показана от Божков във Фейсбук, всъщност е малък магазин за антики. Подобни малки магазинчета има и около Британския музей, които продават предимно по-евтини антични монети и дребни предмети.
Във фактурата не се вижда описанието на размера на ритона, някои редове са заличени. В протокола за изземане от музея на фондация „Тракия” пише, че размерът е 23 сантиметра. Има и двойно по-големи такива ритони. В античността всичко е изработвано ръчно и няма как да има два съвсем еднакви предмета. Това не изключва недоразумение с близки на вид артефакти. Дали Васил Божков е рискувал да обвинява с фалшиви доказателства, ще се изясни след проверка на иззетите ритони. Възможно е и да е подведен от изпратената му оферта със сходен ритон.
Източник от Лондон, пожелал да остане анонимен, обясни, че търговецът собственик на Yacob’s Gallery, с когото поддържа контакти, е уплашен, тъй като е засипан с имейли с въпроси от България, също и с телефонни обаждания, на които не отговаря. Той потвърждава, че е продал на Божков ритона, контактът между тях е бил с посредник, не пряк. Засега не смее да коментира показания на снимка от Божков ритон.
Конкурентът на Божков със сходен разказ
Същевременно в скандала се намеси друг един колекционер, нумизмат, преследван от българските власти в миналото. Това е Митко Станков, експерт по антично изкуство, който живее във Виена и е консултант на аукционни къщи в Австрия и Германия. В края на социализма и началото на 90-те той е бил арестуван и колекцията му е конфискувана. Още тогава емигрира и, по негови признания, е бил посъветван да не се връща. Българските служби често го сочеха като основен играч в организираната търговия с антики. Това беше изгодно за Божков - основният купувач на по-ценното, изровено от иманярски бригади.
Във вторник Митко Станков съобщи в страницата си във Фейсбук, че преди години е имал същия случай, като този с Божков. Българските следствени органи и прокурори са иззели колекцията му, а предмети от нея са се появили на пазара. Станков прилага снимка на сребърен ритон, за който твърди, че е бил негова собственост. Навремето е бил оценен за 12 хил. лева, а сега се намира в един от най-големите музеи в света, пише Станков и обещава още разкрития. В съобщението си е изредил имената на следователи, прокурори и вещи лица, които са участвали в прибирането на колекцията му.
Фондация „Тракия” с музей „Васил Божков” има официално регистрирани и каталогизирани близо 300 уникални експонати, повечето от които тракийско и древногръцко изкуство. Освен тях има още 2700 предмета, за които в Министерство на културата са подадени документи със заявка за идентификация и регистрация, но там близо 10 години не могат да съберат комисия и да идентифицират и опишат артефактите.
Сред тези неидентифицирани артефакти не всички са купени с фактури от магазинчета в Лондон и др. Неизвестен брой от тях са с произход „Купувам от хора, които купуват от иманяри”, както обясни Божков преди години. Подадените за регистрация в срок описани антични предмети, дори така придобити, не са нарушение на закона. Официалната регистрация превръща притежателя им в държател, ако те са ценност от национално значение.