Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Трагично". Как COVID-19 доубива регионалната журналистика в България


Издателят на "Сакарнюз" Иван Атанасов
Издателят на "Сакарнюз" Иван Атанасов

“Много е трудно”, казва собственикът на “Сакар нюз” Иван Атанасов. Медията има и онлайн, и печатно издание за новини от Харманли, Симеоновград, Тополовград и Свиленград.

България обяви извънредно положение заради COVID-19 на 13 март. Затворени са училища,търговски центрове, заведения и хотели.

“Веднага ни се отрази кризата, защото голяма част от нашите рекламодатели спряха да работят. Това са превозвачи, ресторанти и заведения, киносалони. Ние не можем да им искаме пари сега”.

Иван Атанасов не е единствен. В подобна ситуация са всички регионални издатели и журналисти в България. Намирането на приходи беше трудно и досега - и заради това, че хората вече не купуват вестници, и заради ниската цена на рекламата в интернет.

По време на пандемия е още по-трудно. Някои печатници дори вече спират работа, защото нямат достатъчно поръчки. Всички говорят за съкращения, намалено работно време и нисък оборот. И всички използват думата “криза”.​

Съкращения и по-малко приходи

Регионалните медии имат своята публика, защото пишат за местни теми и събития, които не са интересни на националните медии. В момента обаче няма местни събития заради извънредните мерки.

“Все пак контактуваме с местните институции, но обръщаме повече внимание на коронавируса, а по този начин ние дублираме централните медии и ставаме безинтересни”, казва Атанасов.

Приходите от реклама на “Сакар нюз” са намалели с 20 процента, но истинският размер на загубите ще стане ясен след месец. Атанасов казва, че така може да издържи не повече от два месеца.

“Вторият месец ще използваме каквито спестявания имаме и третият месец вече…”. Той не довършва изречението си. После уточнява, че доскоро малкият екип на медията е бил от трима души, а един репортер вече е съкратен. “Пратих го на борсата”.

“Положението е доста трагично”, коментира Весела Вацева, изпълнителен директор на Българската асоциация на регионалните медии.

В момента в страната има около 25 местни вестника. “Заради коронавируса някои са спрели да излязат или излизат само 2-3 пъти в седмицата”, казва Вацева. Ако преди години във всички областни градове е имало поне по две регионални издания, сега е различно.

“Градове като Варна и Шумен останаха без издаване на вестници. Там фалираха и “Шуменска заря”, и “Черно море”. Няма политика държавата да подпомага вестниците, а и самото производство е скъпо”, обяснява Вацева.

печатницата на "Импрес" във Варна
печатницата на "Импрес" във Варна

Вестниците отдавна не са единствените клиенти на печатниците. Рекламната дейност също в момента е на пауза.

"Вероятно ще отидат за скрап"

Огромно хале с площ хиляда квадратни метра, в което доскоро е кипял усилен труд, в момента пустее. Машини, които все по-рядко се използват и вероятно ще отидат за скрап. Това е печатницата на рекламна агенция “Импрес” на Тончо Чобанов от Варна. За 25 години на пазара компанията е преживяла няколко финансови кризи, но мерките за ограничаване на коронавируса са нов тип изпитание.

“На нас не ни е забранено да работим, но по-голямата част от клиентите ни са хотели, ресторанти, училища, университети и магазини, които нямат право да работят”, казва Чобанов пред Свободна Европа. Само 4 седмици след началото на извънредното положение оборотът е намалял с 80%. От 26 души персонал 8 са били съкратени.

“На още 8 човека съм пуснал предизвестие, като се надявам да не ги изпълня”, уточнява собственикът на “Импрес”.

Фирмата не може да събере и задълженията от своите клиенти - особено от тези, които в момента нямат никакъв доход, защото не работят. Чобанов няма да се възползва от схемата, известна като "60/40", която предлага правителството.

“Ние трудно можем да докажем, че точно заради кризата ни е намалял оборотът. Ако не бъда одобрен, значи да платя цялата заплата аз, а ние не сме в състояние”.

Заради намаления обем работа, служителите, които все още не са съкратени, работят на 4-часов работен ден.

“По принцип реклама се поръчва, когато човек планира някаква инвестиция в бъдещето”, казва Чобанов. “Ако не е сигурен дали и кога ще започнеш да работиш, първото нещо, което спира, е рекламата”.

Тук можете да следите развитието на заразата по света.

Ако търсите или предлагате помощ, тук можете да намерите полезна информация. Следете и дарителите, които помагат в борбата с COVID-19.

  • 16x9 Image

    Ивайло Везенков

    Ивайло Везенков е журналист в Свободна Европа от 2019 до 2021 година. Завършил е Българска филология в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Първите си стъпки като журналист прави в радиото. Работил е в бТВ и Би Ай Ти. През 2016 и 2017 г. е стипендиант на Fulbright в Аризонския държавен университет. Специализирал е в CNN.

XS
SM
MD
LG