“Моят дом е моята крепост” отскоро е “Моят дом е моят офис”. След въвеждането на извънредно положение заради разпространението на коронавируса властите препоръчаха на хората да работят от вкъщи, ако естеството на работа им го позволява.
За Константин Захариев това е невъзможно. Той е собственик на малка фирма за почистване на офиси. Разговаряме по телефона преди да тръгне към един от малкото обекти, които все още не са затворили.
“От 14 големи фирми, които обслужваме, само 3 останаха да работят”, казва Захариев и допълва, че в момента се сблъсква с още няколко проблема: част от персонала му е в неплатен отпуск, дезинфекциращите препарати са в пъти по-скъпи от обичайното и “всичко се променя с часове”.
“Тъй като все още се опитваме да поддържаме работен режим и искаме да осигурим защита на служителите си, днес съм купил две кутии ръкавици за 65 лева. Преди две седмици бяха по 9 лева. За мен това не е нормално и допълнително усложнява ситуацията на хората, които все още продължават да работят”.
Захариев разказва, че е получил имейли от собственицие на фирмите, за чиято чистота се грижи, с които го уведомяват, че офисите им няма да работят до края на март, “но не се знае дали това няма да се промени”.
Преди две седмици, още в началото на епидемията, повечето компании искат допълнителна дезинфекция. “Така и самите служители са по-спокойни”, коментира Захариев. “Преминахме на много по-учестен режим - два пъти на ден”. Това обаче не продължава дълго, защото повечето преминават на работа от вкъщи.
Сред имейлите обаче се откроява един. Управител на IT компания уведомява почистващата фирма, че ще продължи да плаща, въпреки че офисът е затворен.
“Много ме трогна. Това означава, че и аз ще мога да продължа да плащам на моя персонал. Това всъщност беше първият клиент, който се отказа от почистване до края на месеца, но това няма да се отрази на плащането”.
Захариев коментира, че случващото се е сериозно изпитание за бизнеса му и се надява “всичко да отмине по-скоро”. Въпреки отлива на клиенти, той е готов да продължи да помага на служителите си.
“Ще се постарая по какъвто и да е начин да им помогна. Имам една служителка, на която днес ще платя телефона. Друга няма роднини и няма на кого да разчита. Не мога да й спра парите”. Ситуацията принуждава почистващата фирма да изчака бурята да отмине.
“По принцип хората смятат, че в момента за нас е жътва и имаме страшно много работа, което може и да е така за някои по-големи фирми, които изпълняват обществени поръчки. За нас специално не е така”, казва Захариев.
Встрани от финансовия въпрос, Захариев се надява хората ще погледнат по-сериозно на неговата работа. “Досега се гледаше несериозно на нашата сфера. Това, през което всички минаваме, е голямо изпитание. Ще излезем променени. Надявам се хората да започнат да плащат адекватно за такива услуги, без да се стига до спекула, разбира се. Надявам се и собствениицте на компании да оценят служителите си и да им плащат по-адекватно”.