Автомобилният производител "Нисан Мотор" обяви в сряда, че завежда дело срещу бившия си изпълнителен директор Карлос Гон, който се измъкна от японското правосъдие в навечерието на Нова година по мистериозен начин.
Делото е за обезщетение за нанесени щети на фирмата в размер на 10 милиарда йени (91,02 милиона долара). Искът е подаден в съда на японския град Йокахама, а търсеното обезщетение е изчислено въз основа на "лични плащания и използване на фирмени ресурси като частни самолети, разноски по разследването на Гон и правни и регулаторни разходи, направени в Япония, САЩ, Холандия и други юрисдикции".
Токийската прокуратура предяви наказателни обвинения на Гон за укриване на декларираните от него доходи от възнаграждения и злоупотреба с пари на компанията. Той беше под домашен арест в очакване на началото на процеса, когато изненадващо публикува съобщение, че се намира в Ливан, за да избегне несправедливи обвинения.
Бягството на Гон беше реализирано чрез два частни самолета, като при излитанията и междинното кацане в Истанбул, той е бил прехвърлен в контейнер за музикални инструменти.
"Нисан" заяви, че очаква сумата на иска да се увеличи в бъдеще, тъй като цели с обезщетението да плати глоби към финансовите регулаторите поради предполагаемото неправомерно поведение на Гон. Вторият по големина японски производител на автомобили съобщи, че е възможно да предприеме правни действия и във връзка с това, което нарича "безпочвени и клеветнически" забележки, направени от Гон в началото на януари.
Карлос Гон, който има френско и ливанско гражданство, отрича всички обвинения. На пресконференция в Бейрут в началото на януари той заяви, че е жертва на заговор на "Нисан" и японските власти. Като изпълнителен директор на "Рено", Карлос Гон беше мозъкът зад свързването на двата производители на автомобили, което позволи на "Нисан" да се справи с финансовите проблеми, в които беше изпаднал.
Той е президент и изпълнителен директор на "Рено" от 2005 до 2019 г., председател на Съвета на директорите на "Нисан" от 2017 г. до 2018 г., както и председател на съвета на директорите на групата "Мицубиши Моторс" от 2016 г. до 2018 г. и председател на съвета на директорите на руския автомобилен производител "АвтоВАЗ". През 2017 г., благодарение на алианса между "Рено", "Нисан" и "Мицубиши", триото стана най-големия производител на автомобили в света, изпреварвайки "Фолксваген", "Тойота" и "Дженеръл Мотърс".