България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него. Това съобщиха в сряда от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). За решението вече е информирана и Европейската комисия (ЕК).
През октомври от комисията обявиха, че проектът за строителство на магистралата през защитените зони в настоящия му вид е в нарушение на европейски директиви, а графикът и сумата, написани в документите, с които се иска финансиране, са необмислени или сгрешени.
В сряда изтече и двумесечният срок, в който България трябваше да отговори на повдигнатите от ЕК въпроси относно строителството на участъка.
Правителството заложи проект за изграждане на трасето през Кресна, при което трафикът се разделя на две части – в посока Гърция по вече съществуващия път, а в посока София по нова отсечка, която минава източно от дефилето.
Срещу това решение се обявиха редица неправителствени организации, които предлагат целия път да се изнесе на изток от Кресненското дефиле.
Институциите ще работят по подготовката на нова апликационна форма, която да бъде съобразена с приоритетите в сферата на екологията, заложени от ЕК в Европейската зелена сделка.
От АПИ не се отказват от твърдението, че предложението за разделяне на магистралата на две части е най-доброто решение. За да намалят въздействието върху обектите в Кресненското дефиле, които са част от „Натура 2000“, от агенцията се ангажират до края на 2020 г. да предприемат редица мерки.
„За намаляване на въздействието върху обекти от "Натура 2000" от съществуващия път E-79, Агенция "Пътна инфраструктура" се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки - модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения“, казват от АПИ.