Часове след фалита на “Томас Кук” електронната поща на Ростислава Димитрова, която управлява хотел “Тиара Бийч” в Слънчев бряг, започва да прелива от имейли. Компанията се извинява за причиненото неудобство и дава детайли за следващите стъпки, които хотелиерите могат да предприемат. Другите съобщения са от различни застрахователни компании. При създалата се ситуация обаче вариантите не са много. Застрахователите ще поемат разходите само за туристите, които в момента на обявяването на процедурата по ликвидация, вече са настанени. Всички предишни задължения на “Томас Кук” за момента остават висящи.
“Моля да се погрижите за гостите, които в момента са настанени при вас”, гласи писмо от застрахователя “Zurich Insurance”, изпратено към всички засегнати от развоя на събитията. “Ръцете ни са вързани”, извинява се германският клон на фалиралата компания, който също спря да работи.
Пред Свободна Европа Ростислава Димитрова коментира, че все още не е пресметнала загубата, която ще понесе бизнесът, който управлява. Вероятно сумата ще набъбне над милион евро заради стари задължения на “Томас Кук” към хотела.
“Не знам какво ще се случи. Надяваме се министърката да организира още срещи и да се стигне дотам, че да ни опростят данъка за парите, които не сме получили”.
Министърката на туризма Николина Ангелкова вече се срещна с хотелиери миналата седмица и обяви, че ще предложи законови промени, които да помогнат за покриване на загубите при подобни банкрути, но не съобщи детайли как и кога това ще се случи.
“Ако може да се направи поне нещо за парите, които трябва да фактурираме, защото ние така или иначе трябва да ги фактурираме, но не можем да си получим парите”, казва Димитрова.
Хотелиерите трябва да платят и туристически данък на общините “за пари, които я вземеш, я не”.
България - само малка част от пъзела
Между 300 хиляди и половин милион туристи пристигат в България с туристически пакети на “Томас Кук” всяка година. Фалитът на компанията ще се отрази и на следващия туристически зезон и ще “донесе огромни загуби на бизнеса”, прогнозира пред Свободна Европа Румен Драганов от Националния борд по туризъм. По изчисления на борда това ще струва на българския туризъм около 100 милиона лева.
Българският пазар обаче представлява около 2 процента от общия за фалиралата компания. Ударът по бизнеса в съседна Гърция е още по-осезаем. По оценка на Сдружението на хотелиерите се очаква около 48 хотела в страната да бъдат закрити.
И в България, и навсякъде по света хотелиерите ще получат обезщетение само за туристи, които имат застраховка и вече са били настанени към датата на фалита, но не и за минали периоди. “За да имат застраховка, означава, че са си купили пакет - хотел и самолетен билет”, разяснява Ростислава Димитрова. “Все още правим калкулацията и попълваме всички документи, които не са малко”.
Опити за измами
Междувременно фалитът отвори път на измамниците. "Томас Кук" предупреди за опити за измами на туристи чрез имейли за обезщетения. Информацията беше съобщена в събота от германския офис на “Томас Кук” в Туитър.
Зложелателите се опитват да съберат лични данни като изпращат имейли, с които обещават да върнат средства от почивките с фалиралата компания. "Томас Кук" никога не изпраща на клиентите си подобни писма. Моля, не отваряйте и ги изтривайте", призовават от офиса на фирмата.
А докато някои се опитват да използват хаоса, за да спечелят, други се опитват да помогнат на обърканите туристи и хотелиери, без да за длъжни да го правят.
Няколко служители на “Томас Кук” отделиха от времето си, за да дават съвети в кафене в британския град Телфорд, след като офисът им остана затворен, а самите те загубиха работата си. Би Би Си разказва как екипът оставил бележка на вратата на затворения клон, с която бившите вече служители на туроператора подканили хората, търсещи информация, да ги намерят в близкото кафене.
"Когато сложихме бележката, мислехме че само няколко души ще дойдат за съвет, но дойдоха много”, разказва Кимбърли Джефрис.