Връзки за достъпност

Извънредни новини

На училище през август. Как "Заедно в час" помага на повече деца да получат качествено образование


В класната стая на Ангелина Джурова
В класната стая на Ангелина Джурова

Влизането в класната стая рядко е очаквано с нетърпение. Особено ако месецът е август. В часа на Ангелина Джурова обаче четвъртокласниците бързат да влязат. Тя учи децата как да съхраняват природата и им помага сами да открият начини да дадат своя принос в опазването на околната среда.

Всъщност опитът на Ангелина като преподавател е едва седмица. За пръв път тя влиза в класната стая като учител по време на лятната академия на програмата „Заедно в час“.​

„Кандидатствам за втора година, предишната година не бях завършила бакалавърската си степен и не отговарях на условията на програмата. Тази година бях много щастлива, когато ме одобриха, чувствам се много добре тук, чувствам се сякаш за първи път наистина съм си намерила мястото в среда, в която ме разбират, в която имам много съмишленици“, разказа Ангелина пред Свободна Европа.

В деветата лятна академия на „Заедно в час“ участват 60 учители, които през есента ще влязат в класни стаи в цялата страна. По-голяма част от тях нямат предишен опит като преподаватели.

Участниците в програмата преминават през няколко етапа на подбор. Избраните участват в летен институт, в рамките на който се запознават с основни принципи на преподавателската работа и подготвят планове за предстоящите часове. Първото им съприкосновение с учениците е при лятната академия. За нея тази година са записани около 800 деца, чиито родители доброволно ги водят на заниманията в края на юли и началото на август.

Бъдещите учители се запознават с различни подходи за преподаване на учебния материал и получават свобода да експериментират по време на академията. За своя час по Човека и природата Ангелина е подготвила изследователска мисия и дебат. Целта е учениците не само да научат повече за околната среда, а и да работят в екип.

"Учим учениците да изследват това, което искаме да разберат, сами да проявят любознателност."
Ангелина Джурова, учител

„Всъщност това, което правим тук – ние предаваме знанието, което го има в учебната програма, просто го правим по малко по-различен начин. Аз тук на практика виждам това, което сме учили на теория в предишния етап на обучението - че всичко, което е заложено в учебната програма, може да бъде предадено по много по-интересен начин.“

„Много ми се иска по този начин да преподавам и в класната стая, в която ще попадна“, казва тя. Ангелина е от Велико Търново. В момента „Заедно в час“ търси най-подходящото работно място за нея там, за да се върне тя при семейството си, когато приключи обучението си в София.

Сред основните цели на организацията е да осигури мотивирани и висококвалифицирани преподаватели там, където има недостиг – а именно в малките населени места или в крайните квартали на големите градове. Затова често учителите преподават именно в такива училища.

„Това, на което ни учат в програмата, че ние вярваме в потенциала на всяко дете и се опитваме да ги накараме те сами да търсят знанието. Много рядко имаме часове, в които заставам отпред и водя монолог с децата, в който се опитвам да излея някакво готово знание и те да възприемат. Обикновено се опитваме да ги накараме да изследват това, което искаме да разберат, сами да проявят любознателност. Подготвяме различни материали, които да събудят тяхното любопитство“, обяснява младата учителка.

Тя признава, че среща трудности при подготовката си. На помощ идват координаторите от „Заедно в час“.

„Имаме координатори, асистент-координатори и обучители, които подкрепят учителите по всяко време на лятната академия и летния институт, както и по време на двете години. Те са хората, които наблюдават часовете, хората, които дават обратна връзка, Координаторите, асистент-координаторите и обучителите помагат за това уроците да са адекватни на нуждите на учениците и също така учителите да стават по-добри“, обяснява Величка Иванова, директор на лятната академия.

Самата тя също е преминала през програмата на „Заедно в час“ и е останала да работи като преподавател и след това. Освен това продължава да работи в организацията.

"Нещата, които учим, не са приложими единствено в класната стая, те са приложими в нашия живот."
Величка Иванова, директор на академията

„Аз съм от 2016 г. Две години работих по програмата, която учителите ще минат. Също така третата ми година като учител правихме изследване чрез действие, свързано с това как можем да ангажираме родителите в образователния процес, така че да бъдем равни партньори в училище – учители, родители и ученици и да бъде още по-смислено и мотивиращо за учениците да бъдат в училище.“

Самата тя работи в село край Разград, където всички ученици говорят два езика – български и турски. Тя разкзака, че в началото това е създавало трудности, но и тя, и учениците бързо са се адаптирали.

„Различното на лятната академия от другите училища е, че ние се стремим целенасочено уроците да бъдат изградени на база преживяване, изследване и заедно учителите с учениците да достигат до новото знание“, обобщава тя. „Ценното на „Заедно в час“ и общността е, че тези неща, които учим, не са приложими единствено в класната стая, те са приложими в нашия живот.“

До момента в обученията на „Заедно в час“ са участвали общо 373 души. В момента те преподават в над 120 училища партньори в 11 области в България, а отделни възпитаници преподават в цялата страна.

Учителите, които вярват в потенциала на всяко дете
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00

Най-ново видео

"Русия без Путин!" Как протестира руската опозиция
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00
XS
SM
MD
LG