Консорциум "Соф Кънект", в който влизат оператора на летището в Мюнхен и парижкият фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС", е предпочетен за концесионер на летище София. Това стана ясно в сряда от думите на министъра на транспорта Росен Желязков.
Офертата на "Соф Кънект" е получила най- високата оценка от 86.12 точки.
Спечелилият кандидат бе на трето място сред кандидатите по размер на предложеното годишно концесионно възнаграждение, но е получил високи оценки за техническата си оферта.
Фондът "Меридиам" е базиран в Париж и инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка, а "Флугхафен Мюнхен" управлява летището в Мюнхен.
Те предложиха годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.
Очерталият се при подаването на офертите фаворит - френско-турският консорциум "Ей Ди Пи/ТАВ" даде най-високото годишно концесионно плащане от 32.82 млн. евро или 42.8% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година и втора по размер инвестиция в развитието на летището в следващите 35 години.
Сред останалите кандидати е консорциумът между британския летищен оператор "Манчестър Еърпорт Груп" и британското дружество на китайската компания "Бейджин Кънстракшън" с най-много инвестиции – над 1 млрд. евро, но с най-ниско възнаграждение за държавата (19.94 млн. евро годишно или 26.1 процента от всички приходи) играе
Очевидно комисията по оценяване на офертите е предпочела концепцията на "Соф Кънект" с амбициозна стратегия за развитието на летището и ръст на пътниците, която ще бъде реализирана в четири фази.
През първата е предвидено увеличаване на пасажерите до 8.8 млн. до 2022 г. Планирано е да се направи ремонт на терминалите 1 и 2, както и открит паркинг за автомобили.
Втората фаза на проекта им предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал от 608 млн. евро.
През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище.
През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.