Те спечелиха „Кристалния глобус“ в Карлови Вари за общия си филм „Бащата“. Никой, освен публиката в салона, не го е гледал все още, защото филмът е завършен едва миналата седмица. Но успехът идва по безапелационен начин: фестивалът в Карлови Вари има висок рейтинг, а конкурсната селекция от 12 филма се смяташе за много сериозна. Кристина Грозева и Петър Вълчанов получиха голямата награда за третия си съвместен пълнометражен филм, след като вече са получили към 90 други награди за предишните си два филма – „Урок“ (2014) и „Слава“ (2016).
Тя е родена през 1976 г., а той – през 1982 г. Тя е завършила НАТФИЗ в класа на Георги Дюлгеров, а той – в класа на Людмил Стайков. Тя има зад гърба си и друго хуманитарно образование в Софийския университет, а той – художествената гимназия в Пловдив. Първият им общ проект е късометражния филм „Семейна терапия“ (2008). Следват късометражните филми „Аварийно кацане“ (2010) и „Скок“ (2012).
2014 г. бележи първия им голям успех – филма „Урок“, в който млада учителка се опитва да си плати ипотеката, след като разбира, че мъжът й не е плащал вноските. Вторият успех идва с филма „Слава“, в който железопътен работник намира много пари на релсите и съобщава за тях на държавата. Така и не разбира в каква игра на пиарите се озовава.
Това са първите две части от една трилогия, казват режисьорите в редките си интервюта. Но преди да заснемат тази трета част, двамата започват да правят наградения в неделя филм „Бащата“ – филм за отношенията между баща и син след смъртта на жената в семейството – жена на единия и майка на другия.
„Бащата“ не е част от трилогия, но от трейлъра се разбира, че той се отличава със същия стил, който англоезичната преса определя като социален реализъм.
„Чрез хора като тях българското кино добива облик в други страни“, каза за Свободна Европа режисьорът Павел Веснаков. Той поясни, че става дума за постижения, в които всяко следващо е по-впечатляващо от предишното, а самото производство на филми е ритмично, вместо да има големи паузи в целия процес. „Така публиката – вътрешна или чуждестранна – свиква да очаква новия филм на тези режисьори“.
Кристина Грозева и Петър Вълчанов са част от група, която преди време се пребори за ново схващане на държавата за финансирането на филмите. По тяхна инициатива от няколко години България дава пари за повече на брой филми, но подкрепени с по-малко пари. Това принуждава режисьорите да разказват по-семпли истории, но им дава възможност да правят филми редовно. Като добавим и това невидимо нещо, наречено "талант", завоят очевидно е разкрил търсените нови хоризонти.