Тестването на тол системата ще започне от 16 август и ще продължи три месеца, през които шофьорите на тежкотоварни автомобили няма да плащат такси, а ще продължат да ползват винетки. Реалното таксуване се очаква да започне през ноември. Тарифите обаче все още не са уточнени и са обект на преговори между държавата и бранша.
Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова, цитирана от БТА, след срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов. Първоначално въвеждането на таксите беше обявено за 16 август, но този срок срещна недоволство от страна на превозвачите.
"Искането на бранша, с което се съобразихме и съгласихме, е от 16 август да направим тестове в реално време с монтирани бордови устройства на техни камиони без заплащане на съответна тол тарифа", каза министърът и допълни, че ще се наложат и нормативни промени, заради фиксираното изискване от 16 август да се събират тол такси.
Аврамова каза още, че бизнесът е поискал решението за окончателния размер на таксите да се вземе след проследяване на реалния трафик на превозни средства от 3,5 до 12 тона, над 12 тона и на автобусните превози.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството започна от началото на април разговори с превозвачите за размера на таксите, които ще се начисляват за използване на републиканската пътна мрежа с въвеждането на тол системата за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона от 16 август 2019 г.
Първоначалното предложение бе да се таксуват около 50 на сто от републиканската пътна мрежа, т.е. около 10 000 км. Останалите 10 000 км и 20 000 км общинска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили над 3,5 т след въвеждането на тол таксите. Според предложението най-масовият тежкотоварен транспорт между 3,5 т и 12 тона таксата ще бъде около 10 ст. За по-тежките автомобили таксите се очаква да са по-високи, припомня БТА.
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) обаче поиска отлагане на въвеждането на тол системата до началото на следващата година и настоя в обхвата на платените трасета да останат само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейската транспортна мрежа.
"По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар", се казва в позицията на КРИБ.
Представители на бизнеса се обявиха и срещу първоначалните предложения за такси. Според тях те са прекалено високи и ще доведат до увеличаване на цените на стоките и на билетите за междуградските автобуси.