Консорциумът между оператора на трите главни парижки летища "Еърпортс де Пари" и турската "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" поведе в конкурса за концесия на летище "София". Това стана след като дружеството предложи най-високо годишно концесионно възнаграждение - 32,82 млн. евро.
Финансовото предложение е с най-голяма тежест при определянето на концесионера на аерогарата, а по-малко значение има плана за развитие, предложен от кандидата. Предстои обаче комплексна оценка на офертите преди да бъде взето окончателно решение, коментира министърът на транспорта Росен Желязков.
И петте кандидати за концесионер на летище "София" отговарят на условията и ще участват в крайното класиране. Това обяви по-рано зам.-министърът на траспорта Велик Занчев, който е и председател на комисията по провеждане на конкурса.
Днес бяха отворени офертите на дружествата, сред които четири са съставени от западноевропейски компании, а петото е българското подразделение на оператора „Фрапорт“.
Петима участници подадоха заявления за участие в процедурата:
- Консорциум "Витоша" с водещ член "Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид", който притежава и управлява три летища във Великобритания. Компанията се явява съвместно с британското дружество на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп". Дружеството предлага 19,95 млн. евро годишно концесионно възнаграждение;
- Консорциум "Соф Кънект" с водещ член фондът "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен". Финансовото предложение е 24,5 млн. евро;
- Консорциумът "ССБ София Еърпорт ДжейВи" с водещ член е "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ" и партньор "Копенхаген Еърпорс", която управлява летището в датската столица и това в Малмьо, Швеция. Предложението на консорциума за концесионна такса е 26,5 млн. евро;
- Консорциум между "Еърпортс де Пари", която управлява три парижки летища и още 23 аерогари по целия свят и турския оператор "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" с финансова оферта 32,82 млн. евро;
- "Фрапорт България“ ЕАД, която участва в управлението на двете черноморски летища във Варна и Бургас и предлага 21 млн. евро годишно за концесията на аерогарата;
Това е втори опит за отдаване на концесия на летище "София" на концесия. Първият беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков.
Концесията е за срок от 35 години с възможност за удължаване. Бъдещият концесионер трябва да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Трябва да бъдат инвестирани най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро). Авансовото концесионно плащане е минимум 550 млн. лв. без ДДС. Постъпленията за държавата за срока на концесията се очаква да надхвърлят 1 млрд. лева.
При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение – 55%. Оценката на техническото предложение е с относителна тежест 45%. Техническото предложение трябва да съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.