“Нагоре, нагоре!” Това са последните думи на капитана към втория пилот на Боинг 737 - МАКС на Етиопските авиолинии. Секунди след това на черната кутия вече няма друг звук. Полет 302 приключва само шест минити след излитане. Машината със 157 души на борда се разбива югоизточно от столицата Адис Абеба.
Системата за стабилизиране на този модел, наречена MCAS, е изиграла ключова роля за катастрофата. Вероятно заради грешна информация от датчиците. Двамата пилоти опитали да насочат носа на самолета нагоре, но така и не успели да си върнат контрола над машината. Същата причина беше посочена и за катастрофата на Боинг 737 МАКС на индонезийската авиокомпания "Лайън еър" през октомври 2018 година. Тогава загинаха 189 души.
Разследването
По думите на министъра на транспорта на Етиопия пилотите са следвали всички процедури, препоръчани от "Боинг" в подобни ситуации. Основният въпрос, на който все още няма категоричен отговор, е защо въпреки следването на разписаното в подобни случаи пилотите не са успели да поемат контрола. Местното Бюро за разследване на авиоинциденти препоръча на компанията производител да прегледа системите си за контрол на полетите.
Боинг обяви, че предстоящата промяна в софтуера на системата за стабилизиране ще дава възможност на пилотите по всяко време да поемат контрола в свои ръце, ако системата, която насочва носа надолу, е активирана заради грешна информация от сензорите, както в случая с етиопския самолет.
Кризата в "Боинг" и изгубените животи
“Бих искал да изкажа най-дълбоко съчувствие към семействата и близките на загиналите при инцидента”, каза изпълнителния директор на “Боинг” Кевин Макалистър. Пред роднини на жертвите той обеща, че компанията ще направи всичко възможно да подобри безопасността на машините.
Докато това се случи, самолетите от същия модел остават на стоянките по летищата в цял свят. Това коства на компанията огромни загуби. Десетки държави в Европа, Азия и Америка затвориха въздушното си пространство за 737 Макс. Срещу компанията вече има заведени искове от роднини на загинали от Етиопия. 737 МАКС е последната версия на най-продавания в света пътнически самолет на американския конструктор "Боинг", който вече загуби 40 млрд. долара от пазарната си стойност.