Връзки за достъпност

Извънредни новини

Междумитнически войни. Как ще търгуват ЕС и САЩ?


Търговията между ЕС и САЩ отново е тема, която поражда напрежение. По въпроса имаше крехко примирие, настъпило през юли 2018 г. Тогава американският президент Доналд Тръмп и председателят на Европейската комисия (ЕК) Жан-Клод Юнкер се договориха да започнат нови търговски преговори, с условието, че докато те траят, двете страни няма да налагат нови мита една на друга. Какво се случи за повече от половин година и защо напрежението отново нараства?

Европейските коли – заплаха за националната сигурност в САЩ

В средата на февруари Търговският секретар на САЩ Уилбърт Рос представи на президента Доналд Тръмп препоръките си след проучване, свързано с националната сигурност. В него се казваше, че националната сигурност на САЩ би била застрашена от вноса на леки автомобили, ванове, леки камиони и автомобилни части.

Проучването беше инициирано по един от членовете на Закона за разширяване на търговията. По-рано този текст бе използван и за налагането на тарифи върху желязото и алуминия, което разбуни духовете в търговските отношения между САЩ, ЕС и редица страни от Азия и Африка.

По време на срещата си с австрийския канцлер Себастиан Курц в сряда Доналд Тръмп заяви, че могат да бъдат наложени мита върху внасяните от ЕС автомобили, ако между САЩ и блока не бъде постигната търговска сделка.

Наред с това се появиха информации от неназовани източници в Белия дом, че американският президент е готов да наложи до 25 процента по-високи мита върху вносните автомобили.

В отговор председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер заяви, че ако американският президент се отметне от обещанието си, ЕС няма да се чувства длъжен да спазва ангажиментите си за закупуване на соя и втечнен газ от САЩ.

Разнобой между Франция и Германия преди евроизборите

Европейската комисия поиска от 28-те страни членки на блока мандат, за да може да започне преговорите с американската администрация. Но двете най-големи икономики в блока - Франция и Германия - са на различни мнения по въпроса с договарянето със САЩ.

За Германия въпросът е от стратегическо значение, тъй като изнасяните от страната автомобили и автомобилни части се равняват на повече от половината от общия износ на ЕС в сектора. Франция обаче изнася малко за американския пазар и няма особено желание да действа преди европейските избори през май. Това разминаване на интересите ще бъде основна тема по време на срещата между френския президент Еманюел Макрон и германския канцлер Ангела Меркел, която предстои тази седмица.

Защита от Меркел и подкрепа от американските производители

Германският канцлер определи като шокираща мисълта, че вносът на германски коли може да се смята за заплаха на националната сигурност на САЩ.

Меркел посочи, че германските коли се произвеждат и на американска земя. Тя даде пример: най-големият завод на БМВ не е в Бавария, а в Южна Каролина. Според експерти, ако САЩ постанови 25-процентно повишаване на митата за вноса на европейските автомобили, износът на Германия ще падне почти наполовина, което се равнява на близо 17 млрд. евро. Ефектът от налагане на допълнителни мита ще бъде огромен и върху Австрия, Италия, Великобритания, Унгария, Словакия, Швеция, Испания и други.

Но по-високите вносни мита биха се отразили неблагоприятно и на самите САЩ. Асоциацията на американските производители на автомобили и оборудване (МЕМА) изрази точно такова притеснение: „Ако тези мита бъдат наложени, те могат да изнесат производството и развитието на нови автомобилни технологии към други територии, оставяйки Америка назад. Нито една американска компания от автомобилния бизнес не е изисквала изготвянето на подобен доклад“.

Много американски производители на коли разчитат на внасяните от Европа части, а налагането на допълнителни мита ще ги направи по-скъпи. Пред американските компании ще възникне и заплахата от налагане на реципрочни санкции върху износа за Европа.

Разковничето за сделката

Една от ключовите причини за липсата на сделка е желанието на САЩ да получи широк достъп до пазарите в ЕС за внос на агрокултурни стоки. Администрацията на Доналд Тръмп полага големи усилия, за да осигури по-добри условия на американските фермери, но представителите на ЕС засега не са склонни да допуснат заливането на европейския пазар със стоки от Америка.

ЕС е готов и с обратни мерки в случай, че САЩ наистина наложат мита върху вноса на автомобили. Според източник на агенция "Блумбърг" вече е създаден списък с американски компании, върху чиито стоки ще бъдат наложени мита на стойност 20 млрд. евро. В списъка с компании попадат производителят на строителна и минна техника „Caterpillar“, „Xerox” и производителят на куфари и пътни чанти „Samsonite”.

Европейският парламент ще даде разрешение за започване на преговорите в началото на март. Въпреки покачилото се напрежение, еврокомисарят по търговията Сесилия Малстрьом е оптимист - тя смята, че САЩ няма да наложат нови мита върху вноса на европейски автомобили.

Становищата, изказани в рубриката „Мнение“, могат да не отразяват позицията на Свободна Европа.

  • 16x9 Image

    Николай Лавчиев

    Николай Лавчиев е журналист в Свободна Европа от 2019 година. Учил е социология, журналистика и спортен мениджмънт. Интересува се от международна политика, енергетика и промените в съвременните общества.

XS
SM
MD
LG