Няма да има голямо различие между това да има преференции и да няма преференции, когато праговете за преференции са дефинирани така, че да не може да окажат влияние върху пренареждането на листите. Това заяви пред Свободна Европа експертът по избирателни системи и преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“ Димитър Димитров.
Късно вечерта в четвъртък по предложение на ДПС и с гласовете на ГЕРБ и НФСБ беше прието драстично вдигане на прага на преференциалния вот, което на пратика го обезсмисля. С приетите промени предпочитанията за отделните кандидати ще са валидни ако броят на гласовете, получени за кандидата, е не по-малък от общинската, регионалната или националната избирателна квота.
Освен това беше решено от догодина хартиените бюлетини изцяло да бъдат заместени с машинно гласуване, а съставът на Централната избирателна комисия да не бъде променян преди европейските избори през май, въпреки че мандатът на членовете й изтича.
ДПС постигна целите, на които държи
Бяха приети двете предложения, на които ДПС очевидно държи – вдигане на прага на преференциите и машинно гласуване.
Според Димитров с гласуването на промените в Изборния кодекс бяха приети двете предложения, на които ДПС очевидно държи – драстичното вдигане на прага на преференциите и въвеждането на машинно гласуване.
„За сметка на това разводниха дебата с конституционни права, гласуване в Турция и всичко останало, което е хабене на време и евентуално в разговорите с мнозинството, в случая с ГЕРБ, целят да създадат впечатлението, че не всичко, което са предложили, е било подкрепено“, коментира той поведението на депутатите от Движението за права и свободи по време на дебата в пленарна зала вчера.
„ДПС от самото начало е принципен противник на преференциите, предпочитат да „натирят“, както аз казвам, „стадото“ си гласоподаватели до урните и те да подкрепят това, което е решило партийното ръководство“, обясни експертът.
Според него въвеждането на машинно гласуване във всички секции в страната, при което хартиените бюлетини да отпаднат, ще струва между 50 и 100 милиона лева на бюджета. Димитров обясни още, че ЦИК е тази, която трябва да ръководи „целия процес на въвеждането на машинното гласуване, включително определяне на срокове, цени, условия и така нататък.“
„Би трябвало да кажем, че ДПС имат много дълъг опит в това да създават законодателни рамки, чрез които се усвояват значителни парични потоци – било то от европейски средства, било то от националния бюджет. И придполагам, че това е бил залогът“, коментира Димитров.
Със или без „Обединени патриоти“, ГЕРБ остава на власт
Няма значение какво се случва в патриотите, дали те ще се разпаднат или няма да се разпаднат, очевидно е, че докато ГЕРБ желае да да пребивава в четиригодишния мандат, то ще стане така.
„Залогът на тези избори е доста по-голям, отколкото ние обичайно мислим. Те са прелюдия към местните избори, а комбинацията от двете, в случай че ГЕРБ получи значително предимство пред втория, в случая БСП, най-вероятно спокойно ще може да повтаря изречението „Този мандат е четиригодишен“. Всякакви приказки за предсрочни избори ще бъдат лишени от основание. Няма значение какво се случва в патриотите, дали те ще се разпаднат или няма да се разпаднат, очевидно е, че докато ГЕРБ желае да пребивава в четиригодишния мандат, то ще стане така.“
За сметка на това, ако няма предсрочни избори, могат да се очакват вътрешни размествания в БСП, коментира Димитров, защото лидерката на партията Корнелия Нинова е „заложила целия си политически актив“ върху възможността за предсрочни избори.
Преференциите само персонализират отговорността за купен вот
Относно твърденията на вносителите на текстовете Йордан Цонев и Хамид Хамид, че преференциите могат да се използват за корпоративен вот, Димитров заяви, че „преференцията не прави нищо допълнително към това, което се случва, просто отговорността се персонализира“.
Той обясни, че купуването на гласове се прави и в полза на партийни листи, а различното при преференциите е, че когато има такъв случай, кандидатът по-лесно се идентифицира.
„Факт е, че ще има крайни примери. Факт е обаче, че това, че има такива примери, не бива да служи като основание за това да се отнемат права на избирателите.“
Става по-сложно за коалициите, основани на преференциален вот
Той обясни също, че обезсмислянето на преференциите би могло да усложни стратегиите на тези партии, които разчитат да изградят коалиции, базирани на преференции. Става дума за случаи, когато партиите се явяват заедно на изборите, а преференциите за кандидат на едната партия се брои като глас за партията. „Освен че дават власт на избирателите, преференциите позволяват на партиите да оценят собственото си присъствие в по-широк формат политическо образувание“, коментира той.
Другите промени
Относно другите прети промени – въвеждането на машинно гласуване, което да е задължително в секциите, където има машини, и планът местните избори наесен да са последните с хартиени бюлетини, Димитров прогнозира, че има възможност Конституционният съд да обяви, че отнемането на възможността да се гласува с хартиена бюлетина, противоречи на основния закон.
Той изтъкна също, че по правило съставът на Централната избирателна комисия не се променя шест месеца преди и два-три месеца след избори и коментира, че искането за промяна на състава й, което беше отхвърлено, е трябвало да дойде по-рано.